Migri kehittää palvelupisteissä asiointia

10.06.2021

Maahanmuuttovirasto parantaa asiakaspalveluaan. Kesän aikana Maahanmuuttovirasto avaa palvelupisteisiin tuhansia uusia varattavia aikoja, ja lisää asiakkaiden neuvontaa. Virasto selvittää palvelupisteiden ajanvarausjärjestelmän uudistamista.

Maahanmuuttoviraston palvelupisteiden ajanvaraus on ruuhkautunut. Keskimääräinen odotusaika palvelupisteeseen on tällä hetkellä kolme kuukautta. Kesälle on kuitenkin luvassa lisää aikoja. Lyhyen aikavälin tavoite on, että kesän lopussa asiakas saa varattua ajan kuukauden sisällä. Lisäksi tavoite on varmistaa, että vuoronumerolla voi asioida kiireellisissä asioissa sujuvasti samana päivänä.

- Tavoitteemme on, että asiakaspalvelu on kaikissa kanavissa sujuvaa ja laadukasta, vaikka hakemusmäärä kasvaisi entisestään, kertoo asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius.

Oleskelulupaa, EU-rekisteröintiä ja kansalaisuutta hakiessa asiakkaan täytyy tunnistautua, eli todistaa henkilöllisyytensä. Ensimmäistä oleskelulupaa haetaan yleensä ulkomailta käsin, mutta Suomessa esimerkiksi jatkolupaa tai kansalaisuutta hakevat asiakkaat tunnistautuvat Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä. Palvelupisteissä palvellaan noin 8 000 asiakasta kuukaudessa.

Lue lisää: Maahanmuuttoviraston lehdistötiedote 10.6.2021